30 juli 2010

det började med en synundersökning för körkort

För ungefär 5 år sen hade jag perfekt syn, jag fick 1.0 på båda ögonen när jag gjorde en synundersökning för körkort. Nu när jag upptäckte att mitt "lämp" hade gått ut så beställde jag tid för en  ny synundersökning som var i onsdags. Vilken chock att upptäcka att jag numera hade 0.7 och 0.8. Kanske ingen stor sak kan man tänka sig men dock en förändring som jag inte var beredd på. Optikern sa att om jag ville kunde jag kolla ögonen ordentlig så att jag skulle få veta mer exakt hur min syn var. Så jag bokade en ny dag dagen efter.

Mycket riktigt, efter genomgången utförlig synundersökning så visar det sig att jag har brytningfel på både ögonen och är något översynt på vänstra och rekommenderas att både skaffa glasögon och bära de så mycket som möjligt. Hon la till att det fram för allt var bra med tanke på mitt yrke som kräver mycket av synen. Jag måste se mina små rackare ordentligt, samt dataskärmen förstås.

Nu har jag prövat mig fram och valt ett par från Converse, visste ej att de gjorde glasögon, som jag ska få hämta ut på onsdag. Vill bara säga att det kostar mycket med glasögon, men tur nog så får jag 10 % i studentrabatt.

Jag har under hela min uppväxt testat mina ögon för glasögon, pga migrän, men det har aldrig varit något fel.... men nu så får jag också ett par snygga brillor att uppgradera min auktoritet med ;-)

Inga kommentarer: