19 sep. 2010

inte bara en rättighet!

Idag är en stor dag, det är nämligen valdag i Sverige. Nu är det dags att var och en utövar sin demokratiska rättighet och röstar på den de vill ska styra landet i kommande mandatperiod. Jag anser dock inte att detta endast är en rättighet utan även en skyldighet, en skyldighet att upprätthålla den demokratin vi har i Sverige. För mig betyder detta att inte rösta på SD. Ett parti som, i min mening, saknar de grundläggande värderingar som bygger ett demokratiskt land där alla människor har lika värde.

Jag kommer att rösta på det rödgröna alternativet och hoppas att fler gör det då jag anser att det är viktigt med ett solidariskt samhälle där vi tar ansvar för varandra och delar lika. I min värld är det sexigt att betala skatt när jag vet vad de betyder för vår gemensamma välfärd. Jag gillar idén om att vi i Sverige tillsammans äger och driver vår välfärd framåt. I mitt dagliga yrkesliv som lärare vill jag veta att den skola jag arbetar i värderar ämnen inom det estetiska området och inte endast ser vilkten av betyg och sortering.

Det viktigaste idag är att vi röstar, även om de så är på alliansen.

Inga kommentarer: