29 dec. 2010

Lärare på riktigt.... yes

Jag flyttade till Stockholm för att jag blev erbjuden ett jobb som lärare på en kommunal gymnasieskola i södra delen av stan. Ett erbjudande som jag ganska snabbt och kanske lite oväntat tackade ja till, nästan på stående fot. Det var så mycket som kändes rätt just då: det var en riktig skola och dessutom kommunal, jag skulle vara en del av ett team (lärarlag) och dessutom skulle jag och maken få bo ihop igen. Det fanns lite som gjorde att jag tvivlade... så jag sa upp mig.

Allt detta vet ni kanske redan då jag har bloggat om det tidigare men jag vill på något sätt sumera hur allt blev. Jag kan ärligt säga att det gick över förväntan! Flytten var en mardröm dock... det är så tråkigt att packa ock städa, men vi fick lägenheten uthyrd och de verkar trivas. Stockholm visar sig inte alls vara så kall och farlig, trots självmordsbombare och tunnelbanan. Jag klarar mig, tar mig till jobbet med tvärbanan varje dag och trivs. Jobbet är tufft ibland och i början hade jag mycket svårt att lämna bygget innan kl.18, men nu börjar lektionerna rulla på och eleverna är för det mesta snälla.

Innan jullovet slutar ska jag försöka få ihop mina lektionsplaneringar framtill sporlovet så jag med gott samvete att ägna tid åt att utforska stan lite mer. Jag har dessutom bokat tågresan hem till Umeå över sportlovet så jag får vila ut där (och ta tag i nästa letionsplaneringstid). Tydligen ska jag även hinna leverera omdömen på en kurs som jag har (i det stora huset, alltså "vanliga" elever") måste dock ta reda på vad det exakt innebär. Eleverna har dock fått veta hur de låg till innan jul och vad som de behöver lämna in för att få ett bättre omdöme.

Tack L för att du tänkte på mig där i september och ringde mig, jag trivs superbra hos er!

2 kommentarer:

Magnus Löfberg sa...

Vad härligt det låter. Du verkar ha fixat det bra för dej och maken.

linne sa...

Tack Magnus! Jo... nu verkar bitarna falla på plats! Hoppas ni har det fint... Kram Linnéa